Verrassing! - Reisverslag uit San Rafael, Argentinië van Jill Hanssen - WaarBenJij.nu Verrassing! - Reisverslag uit San Rafael, Argentinië van Jill Hanssen - WaarBenJij.nu

Verrassing!

Door: Jill Hanssen

Blijf op de hoogte en volg Jill

16 December 2016 | Argentinië, San Rafael

Na een paar weken alleen maar spaans en engels praten, kwam er een nieuwe vrijwilligster, Sasheeka, uit Nederland. We kenden elkaar al van de jongerengroep in Delft. Ik miste het niet maar het is wel fijn om je ervaringen direct met iemand te kunnen delen en grapjes te maken zonder eerst lang te moeten denken over de Spaanse vertaling.

Samen hadden we spullen voor de kinderen ingezameld en hadden mensen ook geld gedoneerd. Met de zusters bedachten we een ‘’uittje’’ te organiseren voor de kinderen. Het lijkt misschien heel gek, maar behalve de school en heel soms het huis van hun ouders, gaan de kinderen hier bijna nooit naar een andere plek buiten het tehuis. Het is qua organisatie en financieel onmogelijk om wekelijks met alle kinderen op pad te gaan.
Het eerste idee was de bioscoop. De bioscoop in San Rafael is niet heel groot. Helaas was er geen film die geschikt was voor alle kinderen.
Idee nummer twee; met de kinderen gaan lunchen in de stad en een thuisbioscoop organiseren.
Natalia, Sasheeka en ik gingen in de stad opzoek naar een restaurantje met kindermenu voor een leuk prijsje en ook genoeg plek. Natalia is een goede onderhandelaarster ;) Gevonden!
Thuis maakte we bioscoopkaartjes en snoepzakjes met o.a. pepernoten en stroopwafels uit Nederland.
De zusters hadden niets verklapt aan de kinderen. Dinsdag was het dan zo ver. Aan het eind van de ochtend stond iedereen klaar in de nette kleertjes. Pas bij het restaurantje hadden ze door dat we gingen uit eten. Zo lief om de verbazing en blijdschap te zien!

We aten super Panchos (= enorme hotdog) met frietjes. Een meneer die er ook zijn lunch kwam halen doneerde voor ons de frisdrank. Als toetje gingen we ijs eten bij de ijszaak een stukje verder op. Ja nu mag je een keer kiezen welke smaken je wilt en welk sausje of wil je er ook disco-dip bij? Smullen! In de ijszaak zongen de kinderen een liedje om iedereen te bedanken.

Terug in het tehuis werd de eetzaal omgetoverd tot bioscoopzaal. De ramen werden afgedekt met dekens en de stoelen in carré opstelling geplaatst. Nog even de beamer aansluiten. Check, laat de gasten maar binnenlopen. Bij binnenkomst moesten de kinderen hun kaartje laten zien. De kleine gasten kregen het snoepzakje en een drankje aan het 'loket' en werden ze naar hun plek begeleid voor Ice Age 5.

Bijzonder om te zien hoe dankbaar de kinderen zijn en hoe ze echt hebben genoten van deze middag! Namens de kinderen en de zusters heel erg bedankt alle donaties! De kinderen hebben genoten ;)

• 16 December 2016 - 13:02

Inge:

Wauw Jill, mooi!!

Liefs inge

• 16 December 2016 - 19:18

Maggy Zelders:

Weer genoten van je verhalen Jill.
    Groetjes,Maggy