De eerste week - Reisverslag uit San Rafael, Argentinië van Jill Hanssen - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit San Rafael, Argentinië van Jill Hanssen - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Jill Hanssen

Blijf op de hoogte en volg Jill

24 September 2016 | Argentinië, San Rafael

De eerste week heb ik vooral de tijd gehad om te wennen en veel nieuwe dingen te leren. Ik was ook heel blij dat Therese hier was. Zij spreekt namelijk engels en spaans en heeft me in de eerste week het reilen en zeilen een beetje kunnen uitleggen. Verder zijn er nog 2 zusters die ook engels spreken. De kinderen spreken helemaal geen engels. Voor de meeste mensen in zuid Amerika is engels ook niet noodzakelijk. Voor hun studie of werk is het niet nodig en meestal reizen ze alleen in hun eigen land of continent waar vrijwel iedereen spaans spreekt. Gelukkig had iedereen al snel door dat je me niet te moeilijke vragen moet stellen en vooral dingen moet aanwijzen. Ja in het begin was dit even lastig maar mijn spaans gaat vooruit. Het is dan ook wel erg grappig als je een vier jarige wil aansporen om te eten en zij je dan even je spaanse zinnetje doet verbeteren.

De dagen zijn best gestructureerd. In de ochtend ontbijten we allemaal samen. Crackers of geroosterd brood met jam en een beker melk. Door de week studeren de kinderen in de ochtend thuis onderbegeleiding van de zusters en twee docenten. Dit is normaal in Argentinie. Na de lunch worden ze met een busje naar school gebracht. Aan het begin van de avond komen de kinderen weer terug en krijgen ze hun avond eten. Met de vrijwilligsters eten we meestal als de kinderen naar bed worden gebracht door de zusters. Als we gegeten hebben is het al snel 9 of 10 uur. Soms kijken we nog een filmpje of gezellig kletsen met thee koekjes maar vaak zijn we ook moe en blij om onder de wol te kruipen.

In het weekend komen er vaak groepen vrijwilligers langs die helpen met klusjes of met de kinderen komen voetballen, volleyballen of zelfs een springkussen meenemen. De zondag is feest. Na het ontbijt vieren we iedere zondag de Heilige mis. Daarna is er een uitgebreide lunch met een toetje. De tafels worden dan netjes gedekt en het eten is vaak extra speciaal. De invulling van de middag hangt een beetje van het weer af. Een film kijken, een wandeling maken, karaoke etc. Vaak zijn er in de middag bekende/ weldoeners die taart of ander lekkers meenemen.
Therese en ik hebben pannenkoeken geïntroduceerd. Een tijdrovende opgave met maar 1 goede pannenkoeken pan maar zeker een geslaagde actie. De pannenkoeken met appel vonden zowel de kinderen als de zusters heerlijk! Ik had de zusters uitgelegd dat je ook hartig pannenkoeken kan maken met spek en kaas. Dat hadden ze zelf een beetje anders geïnterperteerd. We werden gevraagd om voor de zondag weer pannenkoeken te maken. De zusters zouden zorgen voor de vulling en saus. Ik snapte het niet zo goed. Totdat zondag alle puzzelstukjes op de plaatsvielen. De pannenkoeken werden gebruikt als cannaloni met een vulling van vlees en groenten en daaoverheen een tomatensaus met geraspte kaas. Een aanrader als je je standaard pannenkoeken eens wil veranderen!

Het tehuis is ongeveer 15 minuten met de auto van het centrum. Met Therese en Natalia ben ik een dagje naar het centrum van San Rafael gegaan. Dit is niet enorm groot maar leuk om een middag doorheen te lopen. Aan het eind hebben we een bezoekje gebracht aan een Bodega (landgoed en enorm huis waar druiven verwerkt worden tot wijn). Die zijn hier ontzettend veel.

San Rafael is de thuis basis van de congeratie van ``Het Mens Geworden Woord`` en is 32 jaar geleden gesticht door Father Carlos M. Buela. Het bestaat uit een mannenlijke en vrouwelijke tak. Om een beetje een beeld te krijgen van wat de congegratie doet, hebben we een bezoek gebracht aan de verschillende huizen van de congegratie in San Rafael. Er zijn tehuizen voor kinderen, tieners, gehandicapten en ouderen. De congegratie heeft een katholieke basisschool en middelbare school. Deze is toegankelijk voor alle kinderen in San Rafael. De ouders hoeven hiervoor niet (alles) te betalen als dit financieel niet mogelijk is. Daarnaast heeft de congegratie huizen voor jongens en meiden die de roeping hebben tot het religieuze leven. Er zijn priester en zuster opleiding en een klooster van slotzusters. De laatste zijn zusters die alleen in het klooster leven en vooral veel bidden.
Iedere vrijdag eten alle leden van de congegratie wereldwijd pizza. We zijn een keer aangeschoven bij de apostulantes en novicies (zusters in opleiding) en we hebben een keer samen met de zusters van het tehuis gegeten. Twee ontzettend gezellige avonden met vrouwen van deze tijd die hun leven hebben gegeven in naam van God en bidden en werken voor hun medemens.

• 24 September 2016 - 09:52

Maggy Zelders:

Hallo Jill,
    Wat fijn dat ik mee kan genieten van je verhalen.
    Ik weet zeker dat je daar veel voor de kinderen kunt betekenen en de nieuwe pannenkoek ga ik zeker proberen.Heel veel succes met je werk.
    Groetjes,Maggy

• 24 September 2016 - 09:54

Inge:

Wat goed geschreven Jill, zo krijg ik volgens mij een goed beeld van je leven daar.
    Heel leuk!
    Geniet nog van deze bijzondere belevenis!

Veel liefs
    Inge

En ook de groetjes van Geert, Juup & Fien

• 24 September 2016 - 10:40

Marieke :

Wat een bijzondere reis Jill! Leuk om te lezen dat je al zoveel gedaan, gezien en beleefd hebt.

Geniet er nog van de komende maanden!

Liefs xx

Rick en Marieke

• 24 September 2016 - 11:34

Patricia:

Lieve Jill,

Je verslagen gelezen en foto's gezien nu reizen wij samen met je mee, door je verhalen te lezen. Structuur en regelmaat is voor ieder, heel belangrijk en zeker voor deze kinderen die de draad gelukkig weer kunnen oppakken om verder te gaan met hun toekomst.
    De kinderen kunnen zich ontwikkelen en de één zal meer tijd nodig hebben als de ander.

Gesteund door vele vrijwilligers, waarvan jij er 1 bent, moet toch een heel bijzonder gevoel geven!

Voor vrijdags pizza en wijn, heerlijk!

liefs Rob&Patricia

• 24 September 2016 - 12:47

Sanne:

Lieve Jill,

Super leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en hoe je dagen eruit zien!
    En top dat onze oerhollandse pannenkoeken zo in d'r smaak zijn gevallen.

Geniet ervan!

Heel veel liefs,

Jurgen en Sanne

• 24 September 2016 - 19:18

Jose En Leo:

hoi jill

dat zijn heel veel indrukken en gebeurtenissen.
    zo te horen heb je het druk.
    maar probeer ook een beetje te genieten .
    we blijven je volgen.

veel plezier en liefs Leo en Jose

• 25 September 2016 - 09:53

Ronald En Danielle :

Jill.
    Wat geweldig om te lezen wat je allemaal beleeft.
    We wenen je een prachtige ervaring toe om nooit te vergeten.

• 26 September 2016 - 09:31

Linda Dietzenbacher :

Wat een mooi verhaal. Leuk om zo zo te volgen. Ik hoop dat je veel en leuk werk kunt doen. Geniet er ook maar lekker van.

Groetjes Linda en Marc.

• 27 September 2016 - 20:41

Berthine:

Mooi en leuk om te horen hoe het daar loopt.
    Geniet ervan.