Feest! - Reisverslag uit San Rafael, Argentinië van Jill Hanssen - WaarBenJij.nu Feest! - Reisverslag uit San Rafael, Argentinië van Jill Hanssen - WaarBenJij.nu

Feest!

Door: Jill Hanssen

Blijf op de hoogte en volg Jill

06 Oktober 2016 | Argentinië, San Rafael

In een weekje tijd drie feesten is wel speciaal.

Het begon met de 1e H. Communie voor 2 kinderen in het tehuis. De dag ervoor kreeg ik de vraag om te naaien. Eumm tja... normaal gebruik ik alleen naald en draad voor carnavalskleding, maar communie kleren. Na goed, proberen dan maar. Om 9u `s avonds kreeg ik de bedoelde broek die alleen was omgeslagen. Ja dat is een cultuur verschilletje ;)
De volgende ochtend meteen opzoek naar de communicant. Als het werkje niet goed is, kun je er nog iets aan doen. Gelukkig! Geen meesterwerk maar de broek was niet te kort en niet asymetrisch. Verder moest er die ochtend nog heeeel wat gebeuren. In de keuken was een bom ontploft (de keukenhulp was ziek), de eetzaal versieren en de tafels netjes dekken voor alle gasten. Een deel van de zusters was druk met het verzorgen van de kinderen en dat iedereen nette kleren aan had. Een van de zusters liet me trots het resultaat zien van haar groepje jongens. Geweldig hoe zij allemaal echt als een moeder voor ze zorgen. De anderen zusters, Nathalia en ik versierde de eetzaal. Helaas iets later bij de H. Mis (gelukkig bestaat er hier ook een Limburgs kwartiertje) maar alles stond er netjes bij.
Na de mis aten we met de familie van de communicanten en alle kinderen. En als toetje; en overheerlijke zelfgemaakte communietaart.
Toen het feest een beetje ten einde liep had de zuster nog een bedankje voor de hulp; tiramisu. Echt heerlijk maar ook wel misselijk van al dat lekkers.

15 september is de feestdag van de St. los Dolores (H. Maagd van de Smarten). Zij is de patrones/ bescherm heilige van de parochie waar het weeshuis ook bij hoort. De zondag ochtend ervoor was er geen H. Mis want aan het eind van de middag gingen we meelopen in de processie voor de patrones met aansluitend de H. Mis. Tijdens de processie wordt een enorm kruisbeeld en een beeld van de H. Maagd van Doloris gedragen. Beiden op plateaus versierd met bloemen. Aan het begin groeten de twee beelden elkaar symbolisch en wordt er folkloren gedanst. In de stoet lopen kinderen, tieners, religieuzen en de parochianen mee. Een enorme groep! Na de H. Mis was er een groot tuinfeest met merianda (Argentijnen hebben 4 maaltijden op een dag, deze is tussen lunch en avondeten). De semenaristen (priesters in opleiding) hadden gezorgd voor allerlei zoete hapjes en frisdrank. Tijdens het feest waren er ook optredens en bingo; een spel wat echt de hele wereld kent.

Het feest van het H. Kruis is op 14 september. De zusters horen bij de familie van ``Het Mens Geworden Woord`` en de vrouwelijke tak (de zusters) heet ``Dienaressen van de Heer en de Maagd van het Kruis van Matara``. Dit kruis is 600 jaar geleden door de indianen ontworpen. In die tijd diende het als middel om mensen te vertellen over God. Deze taak hebben de zusters nu nog steeds en daarnaast is het een typisch cultureel voorwerp uit de streek waar de congegratie is gesticht. Twee belangrijke redenen waarom het nu een symbolisch kenmerk van deze congegratie is. Op http://www.ssvmne.org/nl/wie-wij-zijn/het-kruis-van-matara/symbolen-van-het-kruis-van-matara/ vind je meer informatie over alle symbolen. Voor de zusters van deze congegratie is het daarom een extra speciale feestdag die door hen overal ter wereld wordt gevierd.
De avond van te voren was iedereen druk in de weer om alle kleren te wassen, strijken, schoenen te poetsen en nieuwe (tweede hands) kleren te passen. In de ochtend stapten we met z`n alle in auto`s en het busje om samen de H. mis te vieren. Ik heb nog nooit zoveel zusters samen gezien. Alle tehuizen waar de zusters werken inclusief de kinderen/ volwassenen die er wonen was erbij.
Na de H. mis aten we samen en was er een ``mini theater``. Alle tehuizen hadden een act of een liedje ingestudeerd. In de middag ging het feest vrolijk verder; voetbal, volleybal, basketbal, liedjes zingen of van het zonnetje genieten. Ook de zusters sporten gezellig mee. Sommige trekken een andere outfit aan met een doek om het hoofd te bedekken. Andere basketballen net zo makkelijk met een habijt. Voor de zusters ook de kans om bij te kletsen. Zij vormen samen echt een familie.